Het is nu zo jan 22, 2017 1:42 am

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 09, 2017 4:59 pm 

Geachte kattenliefhebbers,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn vriendin heeft 2 oudere katten van 14 en 15. Toen wij samen gingen wonen zijn zij meeverhuisd. Dit leverde geen problemen op, superlieve beesten die ook zelfs mn vrienden zijn geworden. Nu had mijn vriendin het erover een klein kittentje die een huisje zocht erbij te nemen. Deze leek heel erg op haar eigen kater, en daarom was ze verliefd geworden op hem. Ik vond het prima als zij maar voornamelijk de zorg op haar nam, aangezien ik geneeskunde studeer en het echt mega druk heb.

Nu word ik eigenlijk gek van het kleine beestje. Het beestje sloopt echt alles (boekenkast, mijn boeken, het bed is gescheurd, de gordijnen zijn kapot, behang kapot, stoelen gescheurd en bank) terwijl hij een royale grote kattenpaal heeft. Ik krijg het er niet uit. Ook gooit hij gooit hij altijd zijn hele bak met water om op de laminaat vloer waardoor deze is gaan opzwellen inmiddels. Goed, had je kunnen weten als je een kitten zou nemen. We zijn net verhuisd en alles is nieuw en ik ervaar er enorm veel stress door. Dit is nog niet alles. Het beestje terroriseert ook de andere 2. Het is nu zelfs zo erg geworden dat de grote lieve kater die altijd bij me kwam zitten angstig gaat mauwen als ik hem oppak. De kitten springt op hem en bijt hem terwijl hij rustig ligt te chillen van zijn oude dag. Ik herken dat onze grote kater aan het veranderen is in gedrag naar mij toe.

Verder was de deur altijd open van onze slaapkamer omdat de 2 oudjes graag bij ons knorrend komen liggen. Dit kan niet meer omdat onze kitten alles kapot maakt en ons niet laat slapen. Hij krabt dan aan het bed en springt in de gordijnen. Gevolg is dat de deur dicht is van onze slaapkamer en onze grote kater een paar keer in de nacht aan de deur gaat krabben dat hij naar binnen wil, hij sliep immers altijd bij ons. Dan ga ik toch overstag want ik kan niet slapen door het gekrab, en dan komt het kittentje ook mee naar binnen, en gaat weer aan de slag om te terroriseren en slopen. Waardoor ik vervolgens weer alle katten buiten moet zetten aangezien de grote kater ook aan de deur gaat krabben als hij eruit wil, waar hij vroeger gewoon in en uit kon lopen.

Mensen, ik merk dat ik enorm gestrest raak hierdoor en ik wil dit niet meer. Het beestje is ook wel erg lief en schattig, als hij moe is en hij slaapt. Ik merk dat ik en de katten er heel veel moeite mee hebben. Mijn vriendin daarentegen wil hem niet weg doen en lijkt mij niet serieus te nemen (ons dan, als je onze katten meerekent). Zij is te gehecht geraakt aan het beestje. Ik heb hetzelfde wel, maar ik maak toch denk ik dan de verstandige afweging en niet de emotionele, aangezien ik echt hier niet goed van word (sorry dat ik het zo zeg).

Heeft iemand pls wat advies voor mij?

Groeten Dennis

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 09, 2017 5:33 pm 

Ik gok dat het beestje en maand of 8 is?
Hij verveelt zich gewoon, en kitten heeft bergen energie en bij jullie in huis niet genoeg mogelijkheden om het op een normale manier kwijt te raken en dus krijg je dit gedrag.
Een maatje erbij kan echt een enorm verschil maken. Dan kan hij lekker spelen met de andere jonge kat en hebben jullie allemaal rust.

Voor nu een paar tips (want een maatje heb je ook niet meteen)
- speel veel met hem (hengeltje, gooi balletjes of snoepjes weg, etc)
- zorg voor interactief speelgoed zodat hij ook kan spelen als jullie geen tijd hebben (speelrails is meestal een succes)
- voer via voedselverrijking en niet vanuit en bakje (viewtopic.php?f=70&t=127228)
- neem een zware waterbak, zet deze evt in een laarzenbak of koop en zware fontein (de Lucky kitty kan ik aanbevelen)

Edit: naam van de fontein even aangepast, mijn autocorrect kent geen kitty ;)

Laatst bijgewerkt door pleegmama op ma jan 09, 2017 5:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 09, 2017 5:44 pm 

Tjonge ja, een kitten bij 2 katten van die leeftijd zetten is vragen om problemen.
Je kunt dat vergelijken met 2 bejaarde mensen die rustig van hun oude dag genieten en dan plotseling 24/7 met een drukke peuter/kleuter opgescheept komen te zitten. Die worden daar ook niet bepaald vrolijk van.
Een kitten is gewoon heel erg druk, die wil spelen en ravotten en dat is logisch, dat hoort bij een jong poesje. De beide oudjes zijn op hun rust gesteld.
Nou zal het beestje met een jaar of anderhalf wel wat rustiger worden, maar blijft het leeftijdsverschil en het feit dat het kleintje geen maatje heeft om zich mee uit te leven en zich dus inderdaad suf verveelt en gaat slopen.
Het beste is een kleintje erbij, maar als je dat niet wilt denk ik dat het in dit geval misschien verstandiger is om een ander huisje voor het kitten te zoeken.
Qua tips sluit ik me aan bij pleegmama. Maar misschien kun je de drinkbak ergens neerzetten waar de vloer niet zo kwetsbaar is?
Hier heb ik in de woonkamer (waar ook laminaat ligt) een hele zware stenen drinkbak die op een groot presenteerblad met opstaande rand staat.
De enige keer dat er water geknoeid wordt is als ikzelf per ongelijk tegen het blad stoot :B

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 7:44 am 

Ik sluit me helemaal aan bij Katinka59; óf een maatje erbij zodat de kitten z'n energie kan uitleven, óf herplaatsen. En dan zou ik eerder voor herplaatsen gaan, zorg in dat geval wel dat hij in z'n nieuwe huis wél een maatje van zijn eigen leeftijd heeft!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 12:21 pm 

Ook ik sluit mij erbij aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 12:49 pm 

Castreren mocht dit nog niet gebeurd zijn en, of er nog eentje bij nemen, of herplaatsen. Je moet dit beschouwen als een kitten die alleen is en dan is sloopgedrag een vaak voorkomend probleem.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT