Het is nu zo jan 22, 2017 1:42 am

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 11:02 am 

Het is alweer even geleden dat ik deze vraag plaatste. Nu heb ik nog een vraag.

Op dit moment eet Goofy goed kvv. Er staan wel altijd brokjes mocht ze zin hebben, maar deze eet ze alleen een enkele keer snachts. In december at ze wel enkele weken erg slecht, vermoedelijk omdat ze krols was. Ze wilde geen brokken (alleen als ik ze door de kamer sjoelde), at geen kvv, enkel blikjes met hoog vleesgehalte. Vlak voor kerst is ze oa gesteriliseerd en snel daarna at ze weer goed van de kvv.

Sindsdien gaat 't dus weer goed, zoals voorheen.

Mijn vraag nu is : hoeveel mag ze hebben? Ik lees dat een kitten 8-10% van haar gewicht mag en een volwassen kat 3-4%.
Ze is vandaag 30 weken oud en weegt ongeveer 2700 gram. Ze is vrij klein qua postuur. Op dit moment geef ik 125 gram 3 keer per dag (soms 4 keer per dag). Als ik de porties te groot maak eet ze ze niet helemaal op. Maar ze lijkt wel soms 'honger' te hebben.
Geef ik te weinig? Vind 't moeilijk om op 't oog te voeren. Heb ook kippennekjes gekocht, maar ze weet niet wat ze ermee moet doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 11:20 am 

Misschien kan je een extra portie per dag geven (omdat je denkt dat ze honger heeft).
Maar normaal gesproken zou het wel genoeg moeten zijn wat je geeft.

Je zou haar wekelijks kunnen wegen, ze mag niet afvallen, als ze dat wel doet zou ik haar meer geven. Op die leeftijd kunnen ze nog groeien, dus minder geven als ze aankomt zou ik niet doen.

Houd ook in de gaten of je de ribben makkelijk kunt voelen.
Hier staat wel een duidelijk plaatje waarin je kan zien of een kat te dik wordt: viewtopic.php?f=23&t=85807

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 8:29 am 

pleegmama schreef:
Misschien kan je een extra portie per dag geven (omdat je denkt dat ze honger heeft).
Maar normaal gesproken zou het wel genoeg moeten zijn wat je geeft.

Je zou haar wekelijks kunnen wegen, ze mag niet afvallen, als ze dat wel doet zou ik haar meer geven. Op die leeftijd kunnen ze nog groeien, dus minder geven als ze aankomt zou ik niet doen.

Houd ook in de gaten of je de ribben makkelijk kunt voelen.
Hier staat wel een duidelijk plaatje waarin je kan zien of een kat te dik wordt: viewtopic.php?f=23&t=85807

Weet niet of ze echt honger heeft, dan had ze waarschijnlijk haar brokken ook wel opgegeten. Maar als ze eten krijgt valt ze aan of ze dagen niks gehad heeft <ssmile>. Misschien vindt ze 't gewoon echt lekker, en vertaal ik dat als hongerig.

Hou deze hoeveelheid wel aan. Moet ik ook nog langzaam minderen? Of alleen als ze te dik wordt? Hoeveel komen ze in deze periode nog ongeveer aan (wekelijks/maandelijks)? En als ik bijvoorbeeld een kippenhartje/-nekje geef, moet ik dat dan in mindering brengen op 't vers?

Ze is wel 100% een binnenkat. Maar is wel ontzettend actief. Rent regelmatig door 't hele huis van beneden tot de zolder of net als gisteravond 15 rondjes achter elkaar door de kamer: als in over de stoelen, over de bank leuning, onder de tafels door, door de Speeltunnel, etc. In een razend tempo. Blijft leuk om te zien <LUV>. En dat meerdere keren per dag! Dus aan beweging geen gebrek!

PS IK HEB GESCHREVEN 125 GRAM 3 KEER PER DAG. 125 GRAM IS 'T TOTAAL OP 1 DAG VERDEELD IN 3 PORTIES. OM VERWARRING TE VOORKOMEN!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 11:26 am 

Ik denk dat het weinig is, als Pleegmama eerst er vanuit gaat dat ze 3 x per dag 125 gram krijgt en ze krijgt maar totaal 125 gram.
Zeker als ze zo hongerig lijkt steeds. Een kitten moet nog onbeperkt kunnen eten.
Maar ik heb verder niet veel verstand van vers voeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 5:52 pm 

Katinka59 schreef:
Ik denk dat het weinig is, als Pleegmama eerst er vanuit gaat dat ze 3 x per dag 125 gram krijgt en ze krijgt maar totaal 125 gram.
Zeker als ze zo hongerig lijkt steeds. Een kitten moet nog onbeperkt kunnen eten.
Maar ik heb verder niet veel verstand van vers voeren.

Zag t staan toen ik t straks terug las; beetje onduidelijk.
Denk zet t er maar even duidelijk bij. Is zo moeilijk. Je krijgt zoveel adviezen. Ze krijgt nu ongeveer 4,5% van haar gewicht. Weet wel dat je moet voeren naar eigen inschatting en dat t per kat verschilt. Maar wil haar ook niet "vetmesten" om haar vervolgens weer op dieet te moeten zetten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 6:08 pm 

Nee logisch maar ik denk dat je dat snel genoeg in de gaten hebt als je haar bv wekelijks even weegt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 6:11 pm 

Ik had dat wel begrepen hoor, als je 3x 125 gram zou geven dan kan ze onmogelijk nog honger hebben ;)

Nee hoor, je hoeft niet af te gaan bouwen, tenzij ze te dik wordt.

Stel dat ze "maar" 3 kg wordt als ze volwassen is, dan nog mag ze dan volgens de richtlijnen 90-120 gram per dag hebben. (Ik verwacht dat ze wel iets zwaarder wordt dan 3 kg omdat ze nog maar een half jaar oud is)

Die kippenhartjes/-nekjes zijn gewoon een extraatje, daarvoor hoef je haar niet minder gewoon eten te geven.

Dat ze geen brokjes eet wil niet zeggen dat ze geen trek heeft hoor, Dushi heeft het eerste jaar hier ook geen brokjes gegeten, terwijl zij altijd "honger" heeft ((smile45))
Pas ergens tussen haar eerste en tweede verjaardag heeft ze (helaas) ontdekt dat brokjes ook te eten zijn.

Edit:
Even gegoogled voor je:
Als je deze groeicurve bekijkt dan komt ze uiteindelijk rond de 4,5 kg uit als ze volwassen is: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... curve.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 8:49 pm 

Ik zou er bijna een moord voor doen als mijn katten geen brokken zouden eten 8-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 8:50 pm 

Oké, bedankt voor jullie antwoord. De dierenartsen waar ik met haar geweest ben tijdens de behandelingen zeiden allemaal dat ze niet groot zou worden. Max 3 Kilo, misschien een onsje meer. Ze is vrij klein. Heeft fijne pootjes en een klein hoofdje met een wat spitser snoetje. Vooral dat laatste valt op. Diverse mensen hebben al gevraagd wat voor een ras 't is. Heb zelf geen idee. Dacht gewoon een htk/ek. Maar idd valt dat fijne kopje met spitse snoetje wel op. Zie bij foto's vaak een wat ronder kopje.
@pleegmama: jij noemde 't laatst een cypers. Maar dat heeft met de tekening op de vacht te maken, toch? Is geen ras op zich.

Ik kijk 't met 't eten gewoon aan. Voor nu hou ik 't denk ik maar even zo. Ze stijgt langzaam iets in gewicht. Afvallen doet ze elk geval zeker niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT