Het is nu vr jan 20, 2017 2:03 pm

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kater met obstipatie
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 1:31 pm 

Beste kattenliefhebbers,
Mijn kater is al 2 weken flink ziek. Sinds 10 dagen poept hij niet meer en likt alleen nog maar aan zijn nat voer. Drinken en plassen gaat wel gewoon goed. We zijn naar de dierenarts geweest en die zagen dat hij last had van blaasgruis en obstipatie. Nu moet die elke dag terugkomen voor een injectie antibiotica en krijgt hij van mij 2 maal daags olie voor de ontlasting. Ik merk alleen dat het niet veel beter lijkt te gaan en maak me ernstig zorgen. Hij zit alleen nog maar op een stoel en komt nauwelijks in beweging. Hij lijkt pijn te hebben en kijkt steeds waziger uit zijn ogen. Ook is die al ruim 1 kilo afgevallen. Nou hoorde ik wat over een klysma en wil dat dus ook gaan aankaarten bij de dierenarts.

Ik vroeg me ook af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben (obstipatie bij een kat) en of ze tips hebben of mogelijke oplossingen?
Mvg, Lily

Profiel  

Berichttitel: Re: Kater met obstipatie
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 1:59 pm 

Zelf vind ik het vreemd dat de dierenarts nog geen klysma of iets dergelijks heeft gegeven...
jouw kater kan een 'gedraaide' darm hebben ook
Heeft de DA geen foto's gemaakt? Vraag eventueel een 2de opinie aan een andere DA want het
lijkt me absoluut een foute boel in dat buikje van jouw kater.
Wacht het niet af Lilly24! Ik denk dat het twee voor twaalf is!

Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 2:05 pm 

De dierenarts heeft wel foto's gemaakt. Ik woon alleen nu tijdelijk in een wat minder ontwikkeld land dus vandaar dat ik niet volledig kan vertrouwen op de dierenarts. Ga nu ook gelijk als de dokter er zo is naar toe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 3:05 pm 

Hoe is het nu?

Nikki, Bartje, Snoesje, Hobbes, Destin en Casper rust zacht lieverds

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 6:00 pm 

Is het gelukt met de klysma?

Ik neem aan dat hij (ook?) een blaasontsteking heeft als hij antibiotica krijgt.
Wordt de blaasgruis ook behandeld? Weet je ook welk soort gruis het is?

Krijgt hij ook een pijnstiller? Want het zou ook kunnen dat hij doordat hij pijn heeft zijn ontlasting ophoudt.
10 dagen geen ontlasting is wel erg lang, hij moet ondertussen vreselijke buikpijn hebben.

Probeer ook nog een extra bak, liefst met andere vulling, erbij te zetten. Het kan nl dat hij zijn normale bak door alles met pijn associeert en er daarom geen gebruik meer van wil maken. (Mocht een klysma en pijnstilling het probleem niet helemaal oplossen)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 8:51 pm 

Tjee lastig in zo'n onderontwikkeld land want dit kan zoveel als oorzaak hebben maar is wel ernstig. Misschien eens uitzoeken of je aan smakeloze lactulose kunt komen. Maar gezien de stilte vrees ik dat advies te laat komt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2017 2:35 pm 

sorry voor mijn late reactie. ben de afgelopen dagen dagelijks bij de dierenarts voor een infuus omdat die niet eet. Hij heeft nog steeds niet gepoept, maar volgens de dierenarts beginnen ze darmen wel al te werken. Mag ook wel nadat die de afgelopen 2 dagen 2 klysmas heeft gehad. Ik weet niet wat voor blaasgruis die heeft. Ook hebben we te horen gekregen dat hij nierfalen heeft en hij dus altijd ander voedsel moet gaan krijgen. De dierenarts zegt dat hij moet eten en waarschijnlijk ook gaat poepen dan. Nu geven we vloeibare voeding in een spuit (zonder naald) en schiet ik zo maar even te zeggen zijn keel in. Erg vervelend dus allemaal. Desondanks die niet poept is die wel vooruit gegaan qua gedrag. Komt zo nu dan kopjes geven en verzet zich weer tegen de dierenarts etc. Hij is wel al anderhalf kilo afgevallen sinds dat die ziek is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2017 5:54 pm 

Wat een zorgen <hug>
wel fijn dat zijn gedrag al wel vooruit gaat.

Eten is nu even belangrijker dan een nierdieet.
Als hij straks wel weer gewoon eten wil eten dan zou ik dat geven en pas als hij weer goed eet kijken of hij ook nierdieet wil eten.

Wordt er ook nog wat aan de blaasgruis gedaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2017 7:45 am 

zeker een lastige situatie, ben ook paar weken terug bevallen dus erg druk. Blaasgruis had hij al vaker last van en zit ook al paar jaar op een dieet van royal canin urinary. Gister opnieuw een klysma gekregen en de dierenarts denkt dat het vanzelf moet komen. Ook er achter gekomen dat hij parasieten had. Kat is altijd kern gezond geweest, sinds kort hadden we wel loge kittens van en goede vriend van ons, maar die hebben dus mijn kat parasieten en vlooien gegeven pff wordt er een beetje moe van. Nu wachten tot hij gaat poepen, is al meer dan 2 weken niet zelfstandig gaan eten en ook niet gepoept. Zal natuurlijk een terugkoppeling hier geven als er vooruitgang is geboekt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT